بررسی ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی در شروط ضمن عقد نکاح

بررسی ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی در شروط ضمن عقد نکاح

  • خانه
  • ویدئو
  • بررسی ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی در شروط ضمن عقد نکاح
  • بررسی ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی در شروط ضمن عقد نکاح

    Share
    2342 بازدید

     



    علی‌رغم اینکه از ظاهر ماده چنین برمی‌آید که اعطای وکالت بی قید و شرط نامشروع و باطل می باشد ، اما می توان ضمن عقد نکاح یا عقد لازم دیگر به زن برای طلاق به طور مطلق وکالت داد بدون اینکه اعمال وکالت موکول به تحقق شرطی باشد . 
    موارد یادشده در ماده فوق تمثیلی بوده و جنبه حصری ندارد منتها شرطی صحیح می باشد که از مصادیق ماده ۲۳۲ و ۲۳۳ قانون مدنی نباشد.

    شما میتوانید اینفوگرافیکهای شروط ضمن عقد را در این قسمت مشاهده بفرمایید .


    همچنین از آنجا که اصولاً وکالت هنگام عقد نکاح به صورت شرط ضمن عقد داده می‌شود ،عزل وکیل نیز ممکن نخواهد بود و اعطای وکالت به زن برای طلاق اختصاص به نکاح دائم نیز ندارد و در نکاح موقت نیز شوهر میتواند برای بذل مدت به زن وکالت دهد. طلاق در مواردی هم که زن از شوهر وکالت دارد مستلزم طی تشریفات قانونی مقرر شده می باشد و شرط خلاف آن مخالف نظم عمومی و باطل خواهد بود .

    آراء اخذ شده به نفع موکلین در پرونده های خانواده گویای پیگیری وکیل خانواده اصفهان تا حصول بهترین نتیجه برای ایشان است .


    همچنین طلاقی که از سوی زوجه به وکالت از زوج صورت می پذیرد مثل این است که خود زوج همسرش را مطلقه کرده باشد و از حیث رجعی یا بائن بودن طلاق تابع وکالتی است که داده شده است. البته به نظر می رسد بر خلاف نظر مشهور شرط عدم نزدیکی مخالف مقتضای ذات عقد نکاح نبوده و منع قانونی نیز ندارد درنتیجه شرطی صحیح است و مشکلی ندارد به ویژه در مواردی که شرط عدم نزدیکی دلیل موجهی دارد مثل بیماری های مقاربتی همانند ایدز ، هپاتیت یا HPV.


    شرط عدم ازدواج مجدد و همچنین شرط اینکه طلاق صرفاً و انحصاراً با زن باشد باطل محسوب می گردد. شرایط ضمن عقد ازدواج یا عقد خارج لازم که در قباله های ازدواج رسمی جمهوری اسلامی درج شده به صورت پیش نویس بوده و در صورت امضای طرفین لازم الاتباع است.